دادار اورمزد را بر توانايی و زور و نیرو و شگفت کاری به یگانگی میشناسیم. برای آن بزرگترین (خداوند) ستایش و نیایش پر از آفرین ما افزون باد. به تن ما و شما و همه فیروزگران همیشه بخشایشگر افزونی کناد – همیشه شادی بیفزاید– بلندی و بالندگی اورنگ برافرازد– هر اندازه رامش می افزاید، افزایندگیش فرخنده باشد– بالاترین جای همیشه روشن (بهشت) همواره بهره شما شما باشد– همیشه در این خانه بهدینان فزون خرمی ، رامش و شادی ، تن آسائی و اندیشه راحت و روان شاد و فرخ پایا باشد . از آسمان فراوان ببارد از زمین فراوان بروید و مردم نیکوکار و راد از آن بهره گیرند .( اوستا: همازور دهمان)
کسی که در پرتو خرد مقدس و قلبی پاک، اندیشه و گفتار و کردار نیک و با راستی و درستی هماهنگ باشد مزدااهورا با توانایی و مهر خویش به او رسایی و جاودانی خواهد بخشید (گاتها _ سپنتمت گات_ هات 47 بند 1) روز شهریور و ماه شهریور – شهریورگان و روز پدر فرخنده باد. شهريور در اوستا به صورت خشتروئيريه آمده است. جزء اول آن به چم (معنی) شهرياري و مملكت و جزء دوم آن صفتي است به معني آرزو شده كه در مجموع اين واژه را مي توان به صورت "شهرياري آرزو شده "، " نیروی مینوی خداوندی" و " شهریاری بر نفس" معنا نمود.
شهريور يكي از هفت امشاسپندان (فروزه های جاودان خداوند) در دين زرتشتي است كه در جهان مينوي بیان کننده نیروی مینوی مزدا و شهریاری اهورایی می باشد و در جهان مادي نگهبانی از ایوخشست (فلزات) را به آن نسبت می دهند.در جای جای اوستا، پس از سپاس و ستايش پروردگار ،از اين امشاسپند نام برده شده است و به مردم توصيه گردیده تا اموال و دارايي هاي خود را به نيكي بكار ببرند زيرا بكار بردن مال و دارايي در كارهاي نيك سبب افزوني و فراخي زندگاني مي شود و كسي كه نيازمندان را دستگيري كند ، شهريور نيز از او پشتيباني خواهد كرد. بر بنیان گاه شماری فرهنگی و دینی زرتشتیان، شهريور نام ششمين ماه سال و چهارمين روز ماه هست و به شوند (سبب) اين یکی شدن مانند دیگر جشنهای ماهیانه، جشن شهريورگان برگزار مي شود. شهريورگان جشني است براي گراميداشت تمام آنهايي كه با شهرياري نيك خود جهان را به پيش مي برند و كارهاي نيك را در جهان مي گسترانند. از آنجا که بر اساس مستندهای تاریخی در ایران روزی به نام پدر نبوده و تنها جشن اسفندگان برای مادران و زنان برگزار می شده است در سالیانی نه چندان دور جشن بهمنگان بگونه ای بعنوان روز پدر بیان شده است. اما اعتراض به جای بسیاری از بانوان گرامی که اندیشه نیک را مختص به مردان نمی دانند و نیز گزینش جشن بهمنگان به عنوان روز حمایت از جانوران در گاهشمار رسمی کشور که وهمن امشاسپند نگهبان جانوران در گیتی می باشد، انجمن موبدان تهران را بر آن داشت تا یکی از جشنهای ماهانه را به عنوان روز پدر انتخاب نماید و پس از رای زنی های فراوان با اندیشمندان جامعه زرتشتی و در نظر گیری تمام مسایل و شرایط ، جشن شهریورگان به عنوان روز پدر در دین زرتشتی نام گذاری گردیده است. ضمن آنکه نبايد فراموش كنيم كه شهرياری بر نفس مختص به هر دو جنس زن و مرد می باشد ولی خویشکاری (وظیفه) حمایت از خانواده بر دوش پدر است که با توانایی خویش خانواده را در امنیت نگهداری نماید و این امکان ندارد مگر به یاری مادر که کدبانو و نور خانه می باشد. پس درود می فرستیم بر تمام پدران نیک سرشت و شادباش می گوییم خجسته جشن شهریورگان را به تمام پدران و نیز درود می فرستیم به تمام مادران نیک نهاد که خانواده بر بنیان عشق میان آندو چون کشوری آباد برقرار خواهد بود.