انجمن موبدان

- برگ نخست
- درباره ما
- تاریخچه این انجمن
- موبدان بزرگ
- گات‌ها
- خرده اوستا
- سالنمای زرتشتی
- پرسش و پاسخ
- فرستادن پرسش
- پیام‌ها
- رویدادها
- آیین‌های زرتشتی
- دین دبیره
- تاریخ زرتشتیان
- آتشكده‌ها
- زیارتگاه‌ها
- نگارخانه
- واژه نامه
-کتابخانه
- پیك‌های انجمن
- تماس با ما
 
 

 

 
سخن اندیشه برانگیز
 
 

هر درمی و دیناری که امروز در این کار نیک و عمل خیر هزینه شده یا می‌شود ، پروردگار و امشاسپندان از گنجی که سود همیشگی آن فراوانی‌، گشایش‌، آبادی‌، نیکی و خوبی است به خیرات کننده باز خواهند داد‌– هرکسی که در یک روز هزار نفر مردم نیکوکار و پاکدل را خوراک دهد ، از این کار ایدون سبکبال و خرم و آسوده خاطر باشد.( اوستا: همازور دهمان)

 
 
 
 
 
متن سخنرانی و پبام انجمن موبدان به نوه گرامی امام در دیدار حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی با زرتشتیان
سخنرانی موبد دکتر اردشیر خورشیدیان (سرنشین انجمن موبدان) در دیدار حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی با زرتشتیان- عکس از رامین شهزادی
به نام خداوند جان و خرد

 با درود به روان تابناک معمار بزرگ انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره)، و همه شهدای راه میهن در درازای تاریخ پرافتخار ایران زمین

و با سلام به رهبر بزرگ ملت ایران حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ ای دامت برکاته ، و همه دولت‌مردان این سرزمین اهورایی.
گرامی فرزند برومند ، فرزند زاده بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران ، جناب آقای حجت الاسلام حاج آقا سید حسن خمینی
اینجانب رییس انجمن موبدان تهران، ازسوی خود و جامعه روحانیون زرتشتی و همه زرتشتیان ایران، تشریف فرمایی شما به این مکان مقدس را خیر مقدم عرض می نمایم . و از اینکه در این روز ایزدی که در گاهنامه زرتشتی ، روز «دی به دین » یعنی « آفرنیش دین» نامیده می‌شود، از مکان آتشکده ما زرتشتیان بازدید به عمل می آورید ، را بسیار گرامی داشته و به فال نیک می‌گیرم. و مطمئن هستم که با شایستگی و دانایی که در شما سراغ داریم ، این روز بزرگ آغازی خواهد بود، در همازوری(وحدت) بیشتر و هم اندیشی شایسته‌تر ، بین همه راستی جویان و نیک‌منشان و ایران دوستان جهان.
نور و آتش در تمام مذاهب نشانه انوار الهی و نماد پروردگار بر روی زمین به شمار می آید. در تورات موسی (ع) یهوه (خدای یهود) در زبانه‌های آتش در کوه طور بر پیامبر نمایان می‌شود، در انجیل کتاب آسمانی حضرت عیسی (ع) آمده است که خداوند نور مطلق است و ظلمت و تیرگی در او راه ندارد. در قران کریم نیز خداوند « نورالسماوات والارض » شناخته شده است. اوستا نیز خداوند را «شیدان شید» یا نورالانوار دانسته و در همه ذرات هستی در تجلی می بیند.
براساس این باور پرستش سو (قبله ) زرتشتیان « نور » قرار داده شده است، زرتشتیان درشبانه روز پنج بار، با تنی پاک و روانی آماده رو به سوی نور، اهورامزدا را نماز می گزارند.
آتش در مذهب زرتشتی، نماد « اشا » ( عشق وراستی وپاکی ) است، چرا که آتش تنها ماده ایست که آلودگی را به خود نمی گیرد و همیشه و در همه حال، بسوی بالا می‌رود و ماهیت اصلی خود را حفظ می‌کند ، و خود می سوزد و دیگران را گرما و نور می بخشد. مردمان اشوان (راستی جو ) نیز همانند آتش آتشکده در همه حال یکسان وی کرنگ بوده ، پلیدی ها و دروغ را با دانش و آگاهی و عشق به اهورامزدا، می سوزانند و نور و گرما و شادی و انرژی به جامعه می‌بخشند. در عرفان ایرانی نیز عشق به آتش تشبیه شده است.
آتش موجود در آدریان ( آتشکده ) از 17 آتش یعنی آتش نیاکانی که هزاران سال توسط موبدان آترون (آتش بند ) روشن نگاه داشته شده، به اضافه 16 آتش صنوف گوناگون که در اوستا آمده « زرگر و مسگر و نانوا و خانه دار و موبد و غیره» درست شده ، که درحقیقت «پرچم دینی » زرتشتیان شناخته می‌شود و همه ساله در روز اردیبهشت ازماه اردیبهشت که جشن اردیبهشت‌گان نامیده می شود، مس ( یعنی بزرگ ) می‌شده است و همگی صنوف گوناگون مردم شهر می‌دانند که در زمانی که از کنار آتشکده رد می‌شوند، تکه ای از آتش ایشان در این مکان سپندینه (مقدس ) روشن نگاه داشته شده و از پرچم ایشان بدقت پاسداری می گردد.
واژه دین و دیانت عربی و «دائنای » اوستایی و « دیانای » لاتین از زبان سانسكریت سرچشمه گرفته و به مفهوم « وجدان بیدار و نهایت اخلاق انسانی » است، براساس این حقیقت، همه ما پیروان ادیان یکتا پرستی درجهان براین باوریم که پیامبران ازسوی خداوند برگزیده شده اند تا ما را « دین یعنی وجدان و انسانیت واخلاق » آموزند و به سوی خداوند رهنمون گردند. و بقول روانشاد حضرت امام (ره ) که فرمودند که «ایران مال همه است و توحید مذهب همه است و ما ملت واحده هستیم » و یا فرمودند که «شما هم زرتشتی هستید و همیشه خدمت‌گزار این ملت و این مملکت بوده اید، باید بکار خودتان ادامه بدهید و وحدت کلمه را حفظ کنید.» و رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای نیز تولد آیین آسمانی زرتشتی در ایران را مایه فخر و مباهات ایران زمین دانستند و فرمودند که : در میان ادیان گوناگون زرتشتیان از جهات مختلف، پیوند و نزدیكی بیشتر با مسلمانان دارند و پیروان حضرت زرتشت را در هر نقطه‌ای از جهان که زندگی می کنند، در زمره هم‌میهنان خود محسوب می نمایند.»
امیدواریم که ما زرتشتیان، همانند همیشه تاریخ، بتوانیم دوش بدوش هم‌میهنان مسلمان و دیگر ایرانیان پاک نهاد و یران دوست و نیک منش‌، از هر دین و مذهب و نژادی که باشند، در راه ساختن ایرانی آباد و آزاد همیار و همکار و همازور باشیم.
بسیار مایل هستیم ما زرتشتیان را که از اصیل‌ترین مردمان این سرزمین هستیم، در رسانه های گروهی، اقلیت خطاب نکرده و هم‌میهن بنامند.
بسیاری از زمین‌های وقف شده توسط واقفین ما، دارای گرفتاری‌های حقوقی است، هرچه سریعتر رفع گردد.
و بر طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، که ما نیز با آگاهی و احترام به مفاد آن رای داده‌ایم، از همه حقوق حقه خویش برخوردار گردیم.
 
همازور بیم . همازور هما اشو بیم
موبد دکتراردشیرخورشیدیان
رییس انجمن موبدان تهران
دی بدین و تیر ماه 3746 دینی زرتشتی
بیستم تیر ماه 1387 خورشیدی
 
 
 
 
 

دین زرتشتی

جستجو

 
 

 

 
  تمام حقوق مادی و مینوی این تارنگار وابسته به انجمن موبدان تهران بوده
شایسته است كه اگر بخشی را استفاده می‌كنید، نام اين تارنگار را یاد آور شوید
مدیر تارنگار: رامین شهزادی‌ | برنامه نويس: بهرام كوشكی | نام یاری دهندگان
All rights reserved for Council of Tehran Mobeds ©2024
It is necessary to state the title of this site in case of using any parts
Moderator:Ramin Shahzadi | Developer:Bahram Kooshki |Teammate