انجمن موبدان

- برگ نخست
- درباره ما
- تاریخچه این انجمن
- موبدان بزرگ
- گات‌ها
- خرده اوستا
- سالنمای زرتشتی
- پرسش و پاسخ
- فرستادن پرسش
- پیام‌ها
- رویدادها
- آیین‌های زرتشتی
- دین دبیره
- تاریخ زرتشتیان
- آتشكده‌ها
- زیارتگاه‌ها
- نگارخانه
- واژه نامه
-کتابخانه
- پیك‌های انجمن
- تماس با ما
 
 

 

 
سخن اندیشه برانگیز
 
 

دادار اورمزد را بر توانايی و زور و نیرو و شگفت کاری به یگانگی می‌شناسیم. برای آن بزرگترین (‌خداوند‌) ستایش و نیایش پر از آفرین ما افزون باد. به تن ما و شما و همه فیروزگران همیشه بخشایشگر افزونی کناد – همیشه شادی بیفزاید‌– بلندی و بالندگی اورنگ برافرازد‌– هر اندازه رامش می افزاید‌، افزایندگیش فرخنده باشد‌– بالاترین جای همیشه روشن (‌بهشت‌) همواره بهره شما شما باشد‌– همیشه در این خانه بهدینان فزون خرمی ، رامش و شادی ، تن آسائی و اندیشه راحت و روان شاد و فرخ پایا باشد . از آسمان فراوان ببارد از زمین فراوان بروید و مردم نیکوکار و راد از آن بهره گیرند .( اوستا: همازور دهمان)

 
 
 
 
 

 موبد دکتر اردشیر خورشیدیان (فرنشین پیشین انجمن موبدان تهران) به نمایندگی از انجمن موبدان تهران در جشن سده امسال تهران که در کوشک ورجاوند برپا شد سخنرانی نمود. متن این سخنرانی و تصاویری از جشن باشکود سده در تهران را در ادامه از دیدگان شما می گذرانیم:

جشن سده در کوشک ورجاوند تهران

به خشنودی اهورامزدا


به من به بخش ای اهورامزدای یکتا وبی همتا ، دانایی وتوانایی ازراه راستی و برتری بوسیله اندیشه و گفتار وکردارنیک وتسلط برنفس، برپایه مهرورزی را. ( آتش نیایش) .

با درود به فر اشوزرتشت اسپیتمان وهمه بخردان و دین باوران و دین یاوران، که در پاسداری از باورهای اهورایی و ارزش های انسانی کیش زرتشتی و فرهنگ شکوهمند ایرانی، از هیچ کوششی دریغ نکرده و نمی کنند و با از خود گذشتگی های بسیار و تحمل رنج های بی شمار، گنجینه های بزرگ فرهنگ و تمدن چند هزارساله نیاکانی را، پربارتر و پرفروغ تر از گذشته، به نسل آینده می شناسانند.

جشن سده در کوشک ورجاوند تهران

جشن سده 1390 در کوشک ورجاوند تهران

جشن سده 1390 در کوشک ورجاوند تهران

جشن سده 1390 در کوشک ورجاوند تهران

جشن فرخنده سده، را به همگی شما و دیگر فرهنگ دوستان، خجسته باد می گویم.
بی تردید کشف و بهره برداری ازآتش از بزرگترین کشفیات بشر به شمار می رود که انسان را نه تنها از سرما و تاریکی نجات بخشید که موجب کشف بسیاری از مواد موجود در طبیعت گردید، بطوریکه امروزه هیچ مظهری از تمدن را نمی توان یافت که دست کم در یک مرحله از پروسه تولید، از درون آتش نگذشته باشد. بنابراین دهم مهر، جشن بزرگداشت کشف و مهار آتش،«جشن سده»، نه تنها جشن ملت ایران ، که یک جشن جهانی می باشد.

جشن سده 1390 در کوشک ورجاوند تهران

جشن سده 1390 در کوشک ورجاوند تهران

جشن سده 1390 در کوشک ورجاوند تهران

نیاکان با فروشکوهمان، علاوه برکشف آتش مادی، به کشف چهار گونه از آتش معنوی نیز نائل گردیدند، که در وجود تک تک آدمها به ودیعه گذاشته شده است. و درمتون اوستا، از روش بهره وری درست و سازنده از این آتش ها، درس های بزرگی آموخته شده است، که جا دارد در این جشن خجسته به این آتش های معنوی نیز پرداخته گردد.
بگونه فشرده می توان گفت که ما زرتشتیان به پنج گونه آتش باورمندیم که توجه کردن به مفاهیم ژرف هریک از آنها می تواند، اخلاق ساز، انسانیت گستر و تعالی بخش باشد. یکی از این آتش ها،که” آذر” نامیده می شود، مادی است و چهار آتش دیگر «آتش فرهی(خورنو)». « نور و گرمای دانش(وهوفریان)». « آتش عشق و همازوری(اًروازیسن)». و «آتش گرما بخش زندگی(برزی سونگ)» ، معنوی هستند. درهر آتشکده ورهرامی همچون آتشکده تهران، در محل « آدریان » موبد آترون (آتشبند) از « آتش مادی » که از آتش نیاکانی بعلاوه 16آتش صنوف مختلف شهر درست شده است و حکم پرچم دینی و فرهنگی جامعه زرتشتیان را دارا است، نگاهبانی می کند و به بهدینان می آموزدکه چگونه با شناخت درست آتش ها و مدیریت دقیق بر آتشبندی از آنها، می توان از من خویش، انسانهایی هومن و سپنته من ساخت و مرتب بسوی بالا رفت و هازمان(جامعه) را نور وگرما بخشید. به شرطی که سخت مراقب باشیم و هیزم و بوی خوش مناسب برآتش هایمان بگذاریم.

جشن سده 1390 در کوشک ورجاوند تهران

در درجه نخست آتش گرما بخش وجود خود (برزی سونگ) را با خوردن غذاهای به اندازه و ورزش های مناسب، روشن و شاداب نگاه داریم. در مدرسه فیروز بهرام وکتابخانه یگانگی، نور وآتش دانش خرد (وهوفریان ) و درسالن خسروی و ایرج، آتش عشق و همازوری(اُروازیسن) می آموزیم و به یکدیگرمی آموزانیم. با سرودن اوستا، دیده دلمان را با دانش دین، باز و روشن می کنیم، تا به آن درجه ازمعرفت(شعور و آگاهی)دست یابیم که آتش پنجم یعنی آتش فرهی(خًوَرنًو ) را فروزان نگاه داریم و بتوانیم فروهر وار، بال اندیشه و گفتار وکردار نیک خود را بازکرده، بسوی بالا، در حرکت و زایش و پویش باشیم.
امیدکه همگی انسانها بتوانیم از این دانش اهورایی و دیگر پیامهایی که در برگزاری این جشن فرخنده، درجریان است، بهترین بهره برداری را به نماییم. تا شاید از بسیاری از بدمنشی ها، کینه جویی ها و جنگ های حاصل ازآن، که در اثر بهره برداری نادرست از این پنچ گونه آتش بوجود می آید، کاسته گردد.
میدانیم که برجهان، قانونی دقیق، جهان شمول، همواره یکسان و غیر قابل تغییر استوار است که اشوزرتشت «اشا» نامید. و می دانیم که این قانون دقیق برپایه کنش و واکنش، جاذبه و دافعه، و فعل و انفعال دو گوهر همزاد و متضاد، کار می کند. بنابراین، «کوتاه ترین راه رسیدن به همه نیکی ها در جهان، بهره گیری از قانون اشا در راستای رسیدن به نیک ترین ها می باشد، که در فرهنگ زرتشتی «اشویی » نامگذاری شده است.» .
فرق اشا با اشویی اینست که اشا قوانین حاکم برطبیعت را به ما یاد آور می شود. درحالیکه اشویی، لزوم بهره گیری از اشا در راستای رسیدن به نیک ترین ها، یعنی راستی و پاکی و عشق اهورایی در زندگی را به ماگوشزد می کند.که ضمن حفظ سود فردی، حقوق دیگر همنوعان و حتی حقوق دیگر موجودات و محیط زیست را نیز رعایت کنیم.
از آنجا که زندگی کردن بدون پای بندی به « بایست و نابایست ها» و رعایت کامل موازین حقوقی و اخلاقی برخواسته از آن، امکان پذیر نمی باشد. دستیابی به نیکترین ها، زمانی در زندگی فردی و اجتماعی میسر می گردد که همگی ما انسان ها، هرگز به خود اجازه ندهیم که از جاده اشویی و رعایت موازین وهومنی،خارج گردیم.

درپایان لازم میدانم که ازاعضای محترم سازمان فروهر وانجمن زرتشتیان تهران و همه کسانی که در برپایی این جشن باشکوه ملی درکوشک ورجاوند تهران یاری رسان بوده اند، صمیمانه سپاسگذاری کنم. بسیار شادمانیم که دوره جدید انجمن موبدان بگونه رسمی کار خود را آغاز کرده است و دربرپایی آتش این جشن خجسته، هازمان زرتشتی را یاری میکند.
بی تردید برافروخته شدن آتش جشن سده، یادآور همه ارزش های روشنایی بخش فرهنگی این ملت کهن است . وهمازوی با همه راستی جویان و نیکان و وهان جهان، از برترین آموزشهای دینی زرتشتیان می باشد.

امید که به یاری اهورامزدا و به کوشش خستگی ناپذیر خود شما، آتش گرما بخش وجودتان پایدار. آتش عشق و همازوری در دلتهایتان فروزان . نور دانش در اندیشه تان پرفروغ. و آتش فره ایزدی تان، روشن و همواره در پرواز باشد.

جشن سده 1390 در کوشک ورجاوند تهران

جشن سده 1390 در کوشک ورجاوند تهران

جشن سده 1390 در کوشک ورجاوند تهران

جشن سده در کوشک ورجاوند تهران

جشن سده 1390 در کوشک ورجاوند تهران

جشن سده 1390 در کوشک ورجاوند تهران

جشن سده در کوشک ورجاوند تهران

مهر افزون. راستی پیروز . نیکی افزون باد.

همازور بیم . همازور هما اشوبیم.

موبد دکتر اردشیر خورشیدیان

جشن سده 3749 دینی

دهم بهمن 1390 خورشیدی

کوشک ورجاوند تهران


 
 
 
 
 

دین زرتشتی

جستجو

 
 

 

 
  تمام حقوق مادی و مینوی این تارنگار وابسته به انجمن موبدان تهران بوده
شایسته است كه اگر بخشی را استفاده می‌كنید، نام اين تارنگار را یاد آور شوید
مدیر تارنگار: رامین شهزادی‌ | برنامه نويس: بهرام كوشكی | نام یاری دهندگان
All rights reserved for Council of Tehran Mobeds ©2024
It is necessary to state the title of this site in case of using any parts
Moderator:Ramin Shahzadi | Developer:Bahram Kooshki |Teammate