انجمن موبدان

- برگ نخست
- درباره ما
- تاریخچه این انجمن
- موبدان بزرگ
- گات‌ها
- خرده اوستا
- سالنمای زرتشتی
- پرسش و پاسخ
- فرستادن پرسش
- پیام‌ها
- رویدادها
- آیین‌های زرتشتی
- دین دبیره
- تاریخ زرتشتیان
- آتشكده‌ها
- زیارتگاه‌ها
- نگارخانه
- واژه نامه
-کتابخانه
- پیك‌های انجمن
- تماس با ما
 
 

 

 
سخن اندیشه برانگیز
 
 

دادار اورمزد را بر توانايی و زور و نیرو و شگفت کاری به یگانگی می‌شناسیم. برای آن بزرگترین (‌خداوند‌) ستایش و نیایش پر از آفرین ما افزون باد. به تن ما و شما و همه فیروزگران همیشه بخشایشگر افزونی کناد – همیشه شادی بیفزاید‌– بلندی و بالندگی اورنگ برافرازد‌– هر اندازه رامش می افزاید‌، افزایندگیش فرخنده باشد‌– بالاترین جای همیشه روشن (‌بهشت‌) همواره بهره شما شما باشد‌– همیشه در این خانه بهدینان فزون خرمی ، رامش و شادی ، تن آسائی و اندیشه راحت و روان شاد و فرخ پایا باشد . از آسمان فراوان ببارد از زمین فراوان بروید و مردم نیکوکار و راد از آن بهره گیرند .( اوستا: همازور دهمان)

 
 
 
 
 

نخستين همايش ملي اديان توحيدي روز 21 بهمن ماه با باشندگی شماری از موبدان و بیش از 30 نفر از همکیشان تهرانی، اصفهانی، شیرازی و کرمانی در مکان هتل عباسی اصفهان برپا شد.

در این همایش پس از پيام آيت‌اله مظاهري (رییس حوزه‌ علميه اصفهان)، آقایان مهدوي(دبير نشست ملي اديان توحيدي)، دکتر گلستاني (از رهبران يهوديان ایران)، روبرت بيگلريان (نماينده‌ ارامنه‌ جنوب)، حجت الاسلام ارزاني (رییس دبيرخانه‌ اديان توحيدي) و دکتر ذاکری (استاندار اصفهان) به سخنرانی پرداختند و پس از آن نوبت به خواندن پیام موبد اردشیر خورشیدیان به نمایندگی از انجمن موبدان رسید.

پیش از خواندن پیام، موبديار مهربان پولادي بخش‌هايي از گاتها را با آوای خوش به عنوان نیایش اجرا کرد و در ادامه موبديار بهزاد نيك‌دين (موبدیار مقیم اصفهان) پيام انجمن موبدان را براي باشندگان خواند.

واپسین سخنران برنامه مهندس مهرداد قدردان (کارشناس ارشد فرهنگ و زبان های باستانی ایران و پژوهشگر زرتشتی) بود که پیرامون مشترکات ادیان آسمانی به سخنرانی پرداخت.

در ادامه پیام انجمن موبدان به این همایش را می خوانید:

به خشنودی اهورامزدا

ای مزدا! کی سپیده‌دم نیک‌بختی به در خواهد آمد و مردم جهان به سوی راستی و پاکی روی خواهند آورد؟ کی نجات‌دهنده بشر با دانش و خرد و آموزش‌های موثر خویش مردم را به سوی راستی و نیکی رهبری خواهد کرد؟ و وهومن (نماد اندیشه‌ی پاک) به چه کسی گرایش پیدا خواهد کرد ؟ ای اهورامزدا ، ای هستی بخش دانا، من تنها تو را به عنوان آموزگار و سرور خود برگزیدم. گاتها کتاب آسمانی زرتشتیان(هات46-بند3)
با درود به روان پرفروغ حضرت امام خمینی (ره ) بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران و با درود به روان شهیدان و جانباختگان راه میهن.
با درود واحترام به رهبر عظیم الشان جمهوری اسلامی ایران، حضرت آیت العظمی علی خامنه ای .
باگرامی داشت سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران، این جشن فرخنده را به همه شما باشندگان دراین مجلس سپندینه و تمامی آحاد ملت شریف ایران ، ازسوی خود وهمه هموندان وهمکیشانم خجسته باد عرض میکنم. و سخنان خود را درارتباط با « نقش انقلاب اسلامی در وحدت ادیان و آزاد اندیشی » با این پیام خردمندانه رهبرکبیر انقلاب اسلامی ایران ، روانشاد امام خمینی (ره ) آغاز می کنم که فرمودند :
«این اقلیت های مذهبی، ازقبیل زرتشتی ، یهودی ، انصاری که درایران گروه های فراوانی هستند. اینها را هم اسلام برایشان احترام قائل است و می خواهد که به حقوق خودشان برسند. دراسلام مابین اقشارملت ها هیچ فرقی نیست . دراسلام حقوق همه ملت ها مراعات شده است. حقوق یهود و زرتشتیان مراعات شده. شما هم زرتشتی هستید و همیشه خدمت گذار این ملت و این مملکت بوده اید. باید بکارخودتان ادامه بدهید و وحدت کلمه را حفظ کنید. ایران مال همه است و توحید مذهب همه است و ما ملت واحده هستیم.» امام خمینی(ره)
• واژه دین از ریشه« دائنا Daena» ی اوستایی می باشد که به مفهوم دیده دل و وجدان بیدار انسانی است. بنابراین کار دین هشیار نگاه داشتن وجدان سرشتی(فطری) انسان است که درکنار خرد (منه) بیدار باقی بماند و روان را به سوی رعایت کامل موازین اخلاق و انسانی تا رسیدن به کمال مطلق معنویت فردی واجتماعی رهنمون شود، تا به بالاترین پایه کمال که درکیش زرتشتی« سپنته منی» نامیده می شود و یکی شدن با خدای یکتا و بی همتاست، نائل گردد.
• کتاب آسمانی مازرتشتیان «گاتاها» است که حقیقت دین و طریقت انسانی زیستن و عارف شدن را به انسانها می آموزد.
• این کتاب آسمانی که آورده اشوزرتشت اسپنتمان پیامبرایرانی است :
خداوند عالم را یکتا وبی همتا شناخته و اهورامزدا( هستی بخش بزرگ دانا) نامیده است. آیات متعدد گاتاها
همه انسان ها راصاحب اندیشه و خرد(منه) و وجدان (دائنا) دانسته و در امر اختیار و انتخاب راه آزاد می داند. وازنخستین پایه عارف شدن را آزاد اندیشی میداند. یسنا31بند 11 و12
تنها راه نجات انسان ها را هماهنگی و همراهی با قوانین حاکم برطبیعت که هنجارهستی یا« اشا» نامیده می شود و رعایت کامل اشویی یعنی راستی و پاکی و عشق به همه نیکی ها و راستی هاست، می شناسد. یسنا32بند17ویسنا51بند8

برهیچکس پوشیده نیست که انقلاب اسلامی ایران، نقش بسیار مهمی در وحدت بین ادیان و افزایش میزان آزاد اندیشی در بین اقلیت های قومی و ملی ودینی سرزمین مقدس ایران را فراهم نمود.
توجه ویژه این انقلاب به باورهای دینی و فرهنگ بیدار کردن وجدان بشری، موجب شدکه:
1. همه پیروان ادیان بیشتر به خود آیند و بدانند که همه پیامبران آمده اند که آدمی را به خدا نزدیک کنند، نه به خود .
2. بدانند که همه انسان ها آفریده خدای واحد هستند و نگاه خدای یکتا به همه پیروان ادیان جدا از هر قوم و ملیت که باشند، یکسان می باشد. پس نمی‌تواند پیروان دینی از دیدگاه خداوند متفاوت باشند و ما هم نباید با برتر دانستن پیروان یک دین یا یک مذهب، پای بر این اصل الهی بگذاریم.
3. ما پیروان ادیان، دراصول وموازین دینی که یکتاپرستی (توحید) و پیامبری( نبوت) و باور به جهان مینوی( معاد) و دادگستری ( عدالت) و حق جویی و پیمودن راه راستی و درستی و نیکی و رسیدن به کمال انسانیت واخلاق است، اشتراکات زیادی داریم و اگربه ظاهر اختلافی هست، برسرشریعت است که بین پیروان مذاهب یک دین هم مشاهده می شود. درحالیکه، بین پیامبران الهی هیچ اختلافی نیست.
4. همه پیروان ادیان از بی تفاوتی خارج شوند و بیشتر به شناخت دین وفرهنگ خود به پردازند و برپایه خرد دانا و پویا و وجدان هشیار و بیدار به پژوهش بیشتر به پردازند
5. ثابت شدکه آزاداندیشی در محیط پژوهشی، به دوراز تعصب و جزم اندیشی ، به سود همه آحاد ملت ایران و به نفع وحدت کلمه بیشتر بین پیروان همه ادیان واقوام می شود.
ما زرتشتیان نیزبرپایه باورهای دینی خودمان، که ازکهن ترین ادیان عالم است، ایمان داریم «هرمرد وزن حق دارد که به سخنان مهین گوش فرا دهد داد و بااندیشه روشن راه خویش را برگزیند. خوشبختانه پس ازانقلاب شکوهمند ملت ایران جامعه زرتشتیان نیز، به پژوهش بیشتر علاقه مند شد و به سطح دانش دین خود افزود. به ویژه انجمن موبدان که رهبریت دینی جامعه زرتشتیان ایران را برپایه عرف وقانون به عهده دارد، درامر پژوهش بیشتر کوشید و از بسیاری از اندیشمندان و اوستاشناسان و راستی جویان زرتشتی نیز بهره برد.
امیداست این دیدگاه آزاد اندیشی، برای همیشه درایران گرامی روز افزون گردد . تا همگی بتوانیم بیش از پیش درراستای آبادانی ایران عزیز و رسیدن به وحدت بیشتر، دوش بدوش یکدیگرکوشش کنیم. به یاری خداوند جان وخرد.

موبد دکتراردشیرخورشیدیان
رییس انجمن موبدان تهران
آسمان ایزد وبهمن ماه 3748دینی زرتشتی

----------------------------------------------------------
عکس ها ازاشکان خسرو پور : امرداد
----------------------------------------------------------

 
 
 
 
 

دین زرتشتی

جستجو

 
 

 

 
  تمام حقوق مادی و مینوی این تارنگار وابسته به انجمن موبدان تهران بوده
شایسته است كه اگر بخشی را استفاده می‌كنید، نام اين تارنگار را یاد آور شوید
مدیر تارنگار: رامین شهزادی‌ | برنامه نويس: بهرام كوشكی | نام یاری دهندگان
All rights reserved for Council of Tehran Mobeds ©2024
It is necessary to state the title of this site in case of using any parts
Moderator:Ramin Shahzadi | Developer:Bahram Kooshki |Teammate