انجمن موبدان

- برگ نخست
- درباره ما
- تاریخچه این انجمن
- موبدان بزرگ
- گات‌ها
- خرده اوستا
- سالنمای زرتشتی
- پرسش و پاسخ
- فرستادن پرسش
- پیام‌ها
- رویدادها
- آیین‌های زرتشتی
- دین دبیره
- تاریخ زرتشتیان
- آتشكده‌ها
- زیارتگاه‌ها
- نگارخانه
- واژه نامه
-کتابخانه
- پیك‌های انجمن
- تماس با ما
 
 

 

 
سخن اندیشه برانگیز
 
 

دادار اورمزد را بر توانايی و زور و نیرو و شگفت کاری به یگانگی می‌شناسیم. برای آن بزرگترین (‌خداوند‌) ستایش و نیایش پر از آفرین ما افزون باد. به تن ما و شما و همه فیروزگران همیشه بخشایشگر افزونی کناد – همیشه شادی بیفزاید‌– بلندی و بالندگی اورنگ برافرازد‌– هر اندازه رامش می افزاید‌، افزایندگیش فرخنده باشد‌– بالاترین جای همیشه روشن (‌بهشت‌) همواره بهره شما شما باشد‌– همیشه در این خانه بهدینان فزون خرمی ، رامش و شادی ، تن آسائی و اندیشه راحت و روان شاد و فرخ پایا باشد . از آسمان فراوان ببارد از زمین فراوان بروید و مردم نیکوکار و راد از آن بهره گیرند .( اوستا: همازور دهمان)

 
 
 
 
 

چندی پیش، گروه ورزشي ورهرام در نامه‌اي به انجمن موبدان دیدگاه ما را درباره نام‌گذاري روزي در گاهشمار ايراني- زرتشتي به نام روز ورزش و پرورش اندام، خواستار بود، از آن جا که پاسخ این نامه برای همه همکیشان است آن را در ادامه می آوریم:


گروه ورزشکاران وورزش دوستان ورهرام ،

روزگار نیک

درپاسخ به نامه شما و دیدگاه کارشناسی انجمن موبدان برای نامگذاری روز«ورزش و پرورش اندام» بر پایه دین سپندینه وفرهنگ پر بار زرتشتی به آگاهی می رساند که :
1- می دانیم از دوران باستان، ایرانیان برای ورزش بسیار اهمیت قائل بودند و مدارک تاریخی نشان می دهد دست کم از چهارهزار سال پیش در این سرزمین اهورایی، «زورخانه» به عنوان مکانی برای فراگیری ورزش های رزمی، فرهنگ پهلوانی، اخلاق و انسانیت درمحله ها بر پابوده است و گود زورخانه به شکل شش گوشه ساخته می شده که با انسانی که کوشش دارد به مقام پارسایی و پهلوانی برسد، نماد هفت امشاسپند را در ذهن بیننده القاء کند. پس از اسلام، ابزارهای موجود درآن ازحالت رزمی درآمده و به شکل ابزارهای نمادین میل وکباده و... به کارگرفته شد. (نوشتاری کارشناسی پیرامون این موضوع درماهنامه وزین فروهربه چاپ رسیدکه می توانید از آن بهره گیرید. ) 

2- ازسوی دیگر می دانیم که اشوزرتشت دین (دائنا) را دیده درون و وجدان بیدار و کار دین را هوشیارکردن و جدان آدمی می داند که انسان ها را به سوی یگانگی وجود، همدلی ویگانگی دعوت می کند. آرمان اشوزرتشت درگاهان این است که « همگی خواستارشویم که از زمره کسانی باشیم که مردم را به سوی راستی و نیکی وجهان را به سوی پیشرفت و آبادانی رهنمون می باشند. » که این کار می تواند به وسیله پارسایان و پهلوانان در جامعه استوار گردد. کسانی که از دل و جان در خدمت دین (وجدان فردی و اجتماعی) و فرهنگ (زبان و آداب و رسوم نیک و انسانی) باشند، که جز راستی نمی پویند و جز نیکی نمی جویند.

3- و همانگونه که نوشته اید، درکیش سپندینه(مقدس) زرتشتی، «ورترغنه اهوراداتهه» بارها دراوستا آمده است که ایزد ورهرام با قدرت تمام و توانایی بسیار، نگاهبان اشویی (راستی وپاکی وعشق) می باشد. بر این باورپایه، آتشکده ای که از آتش های نیاکانی باضافه 16آتش صنوف گوناگون تشکیل شده است را «آتشکده ورهرام » می نامیم و در اوستای برساد که ایزدان همکار با امشاسپندان را دسته بندی کرده است، ایزد ورهرام با امشاسپند اردیبهشت (اشاوهیشته) یار و همکار است.

بنا بر دلیل های بالاوبسیاری دلیل های دیگرکه گفتن آن در این مختصرنمی گنجد، در نشست یکشنبه 28/شهریور/89 انجمن موبدان، پیشنهاد شما مورد پذیرش قرارگرفت و شایسته دانسته شد که «روز ورهرام ایزد و اردیبهشت ماه، به عنوان روز ورزش و پرورش اندام» نامگذاری شود. چنانچه تصمیم دارید که این روز سپندینه درگاه شمار زرتشتیان ثبت گردد. لازمست دیدگاه کارشناسی انجمن موبدان تهران را به افکار عمومی ارجاع دهید و نتیجه را به این انجمن اعلام دارید.

از آنجا که در گرامی نامه خویش، به روش هایی برای نهادینه کردن این روز، اشاره فرموده بودید. پیشنهادمی شود که باسران و ورزشکاران و ورزش دوستان جامعه این برنامه ها را درمیان گذارید که همگی برپایه اشویی و قانون به انجام رسد. امید است شما فرهیختگان دین دار و دین یار جامعه زرتشتی که به دنبال نهادینه کردن فرهنگ پارسایی و پهلوانی درمیان بهدینان هستید، بسیار مراقب باشیدکه کارهایی که قرار است به عنوان پاسداشت این فرهنگ به انجام رسانید، هرگز از دامنه اصول کیش زرتشتی، خارج نگردد. از اهورامزدا خواهانیم که همواره تن تان سالم و پرتوان، خردتان دانا و پویا و وجدان تان هوشیار و بیدار باد.

اینچنین باد. اینچنین ترباد.
مهرافزون . راستی پیروز
موبددکترارشیرخورشیدیان
رییس انجمن موبدان تهران


 
 
 
 
 

دین زرتشتی

جستجو

 
 

 

 
  تمام حقوق مادی و مینوی این تارنگار وابسته به انجمن موبدان تهران بوده
شایسته است كه اگر بخشی را استفاده می‌كنید، نام اين تارنگار را یاد آور شوید
مدیر تارنگار: رامین شهزادی‌ | برنامه نويس: بهرام كوشكی | نام یاری دهندگان
All rights reserved for Council of Tehran Mobeds ©2024
It is necessary to state the title of this site in case of using any parts
Moderator:Ramin Shahzadi | Developer:Bahram Kooshki |Teammate