انجمن موبدان

- برگ نخست
- درباره ما
- تاریخچه این انجمن
- موبدان بزرگ
- گات‌ها
- خرده اوستا
- سالنمای زرتشتی
- پرسش و پاسخ
- فرستادن پرسش
- پیام‌ها
- رویدادها
- آیین‌های زرتشتی
- دین دبیره
- تاریخ زرتشتیان
- آتشكده‌ها
- زیارتگاه‌ها
- نگارخانه
- واژه نامه
-کتابخانه
- پیك‌های انجمن
- تماس با ما
 
 

 

 
سخن اندیشه برانگیز
 
 

با هم همبسته باشید ، با همه اشوان و پاکان همبسته باشید ، با همه نیکوکاران همبسته باشید ، همیار و همیشه فرخ باشید ، و همیشه شاد و خرم و دارای آرامش پیروزمندانه باشید . با کم گناه همیار باشید ، با ثوابکار همیار باشید. (اوستا: همازور دهمان)

 
 
 
 
 
به کوشش و مدیریت کانون دانشجویان زرتشتی و همکاری مسئولانه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از 22 تا 28 فروردین ماه نمایشگاهی برای نمایش آیین های زرتشتی برپا شد. در پیام ارسالی انجمن موبدان به این نمایشگاه می خوانیم:

نمایشگاه آیین وفرهنگ زرتشتیان در فرهنگ سرای ملل بوستان قیطریه

« ما خواستاریم از زمره کسانی باشیم که مردم را به سوی نیکی و راستی و جهان را به سوی پیشرفت و آبادانی رهنمون می باشند »
گاتاهای اشوزرتشت اسپیتمان - یسنا 30 بند 9
با درود به رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره ) و رهبر بزرگ جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت الله العظمی خامنه ای و سپاسگزاری از گرامی مسئولین سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و کارکنان محترم بوستان قیطریه و فرهنگ سرای ملل و کانون ارجمند دانشجویان زرتشتی و با درود وشادباش نوروزباستانی به همه باشندگان در این گرد هم آیی بسیار ارجمند و پرشکوه .
واژه «فرهنگ» در بیشتر موارد، همان مفهوم (culture) انگلیسی رامی دهد و به معنی هرکار درست ونادرستی است که ساکنین هرکشور و پیروان هر مذهب وحزب و دسته ومرام، بر پایه باورهای فردی (فرهنگ فردی ) و اجمتاعی (فرهنگ اجمتاعی) ، پیش ازآهنگ هرکاری، از دل وجان و با انتخاب خود، انجام میدهند و اگربرابرآن باورها رفتارها شکل گرفت، شادمان وگرنه غمگین خواهد شد و عکس العمل نشان خواهد داد. ولی مفهوم واژه «فرهنگ » پارسی که نیاکان بافروشکو همان ساخته و پرداخته اند ، دارای مفهومی بسیار ژرف تر و اندیشمندانه تر با بارمثبت وسازنده است. که بسیار فراتراز واژه(culture) انگلیسی به باورها و درنتیجه به رفتارها فردی وجمعی می نگرد و از دو بخش «فر» و« هنگ » درست شده است . « فر » فره ایزدی یا همان نورحق است که در وجود همه انسان ها به ودیعه گذارده شده و بشر را بسوی بالا هدایت می کند و واژه «هنگ» که به مفهوم «هماهنگی دهندهِ اندیشه وگفتاروکردار» است . بنابراین باید به یاد داشته باشیم که ما ایرانیان رفتارهایی را به راستی «فرهنگ » میدانیم ومی شناسیم، که شایسته انسانهای فرهیخته و فرزانه بوده و به دنبال ساختن اندیشه های پیش برنده و زایندگی در فر انسانی (فرزادی) وشایسته (فرنام) ازخود هستند.

تاریخ نیز گواه است که ایرانیان بیش از اینکه به دنبال « پیرو » باشند ، درجستجوی استقرار باورهای انسان ساز و در نتیجه « فرهنگ » ساز بوده اند . و بیش ازهرچیز در درازای تاریخ پرازگرفتاری خود در پاسداری از بن پایه های فرهنگ پربار ایران بو ده اند . و پس از پذیرش دین مقدس اسلام ، بازهم با تمام وجود به این باور پایه های فرهنگی خویش پای بند بوده و با تمام وجود زبان پارسی و سنن و آداب و رسوم گرانبار خویش را پاس داشته اند . واژه «دین ودیانت» از ریشه «دائنای » سانسگریت وبه مفهوم «دانش درون و وجدان بیدارانسانی » است . باور ما براین است که ، همه پیامبران ، رسولان یا پیام آوران خداوند بوده و آمده اند که آدمی را به وظایف خویش در برابر خدا، جامعه و محیط زیست آشنا نمایند و انسان را به خدا نزدیک کنند وازخودستایی وخودپرستی دور گردانند . تا باگسترش نیکی وراستی ،انسانیت افزایش یابد . کارسنت ( آیین ) در همه باورهای موجود در جهان ، بردن باورها به زبان ساده در میان مردم کوچه و بازار است . سنت های ایرانی نیز چون از باورهای ایرانی برخواسته ، توسط ایرانیان بدقت پاسداری ونگهداری شده است و ما می توانیم با بررسی آیین و فرهنگ نیاکانی ، با باورها وفلسفه پشت این سنت ها آشنا یی یا بیم .
باور زرتشتی براین است که خداوند یکتا وبی همتا که « اهورامزدا » به مفهوم ( هستی بخش ابر دانا ) نامیده میشود، جهان هستی را باحکمت کامل آفریده و براساس قانونی ازلی وهمواره یکسان به نام ـ« اشا » (راستی وپاکی وعشق )اداره می نماید. وبه انسان علاوه برجسم وجان وروح وفروهر ، توان ادراک ( خرد ووجدا ن ) نیز بخشیده است تا بتواند قوانین طبیعت (اشا ) را بشناسد و درجهت خوشبخت کردن خود و خدمت کردن به خلق و بهره برداری درست ازمحیط زیست و آباد کردن جهان ، به کار گیرد .
دین زرتشتی دارای 9 اصل می باشد که عبارتند از : 1- باوربه یکتایی خدا( اهورامزدا) 2- باور به پیامبری اشوزرتشت 3- باور به جهان مینوی ( معاد ) 4- باور به قانون اشا ( راستی وپاکی وعشق اهورایی ) 5- باور به برابری همه انسانها 6- باور به سپنته (مقدس ) بودن چهارآخشیج (عناصراربعه ) 7- باور به هفت امشاسپندان 8- باور به دادودهش 9- باور به « فرشه کرد » (تازگی وپختگی اندیشه وعمل)

زرتشتی براین باوراست که هر آدمی در جهان می تواند با پیمودن هفت پایه « امشاسپندان» به جاودانگی رسیده به « هو» و «او » به پیوندد. و برای هرکدام «نماد » ها یا سنبل هایی تعیین شده که سرسفره های آیینی زرتشتیان ازآنها بهره گیری شو د ، تا مردمان باورها ی انسان ساز آن را دریافته و در زندگی بکار گیریم و اثراتی نیک از خود برجای گذاریم و به جاودانگی رسیم .
1. شناخت اهورامزدا و خواستن به رسیدن به ذات پاک او و« سپنته من شدن » (وادی طلب حق )نخستین گام است ، نماد آن ، کتاب مقدس ( گاتاها واوستا ) و آدمهای نیک اندیش سرسفره هستند .

2. و هومن (بهمن ) به معنی نیک منشی و به مفهوم انجام دادن اندیشه وگفتار وکردارنیک است . نماد آن « ر نگ سپید و شیر وتخم مرغ» است .

3. اشا وهیشته ( اردیبهشت ) به معنی بهترین راستی است . نماد آن « آتش » است .

4. خشتره وئیریه ( شهریور) به معنی شهریاری برخویش وتسلط برنفس می باشد . و نماد آن « فلزات » ( سکه درسفره های شادی و دیگر فلزات درسفره های روان ) است .

5. سپنته آرمئیتی ( اسفند ) که به مفهوم مهر وفروتنی است ، نماد آن « زمین» و چیزهایی است که حاصل کشت و کار درزمین است .(سفره های شادی میوه های تر و سفره روان میوه های خشک)

6. هورتات ( خرداد) که به مفهوم دانش اندوزی تا رسیدن به رسایی است ، نماد آن « آب » است .

7. گام هفتم « امرداد » به مفهوم بی مرگی و جاودانگی است ونماد آن « گل و گیاه » است .

هرانسان بابهره گیری از توانایی هایی خدادادی دست و زبان و چشم وگوش و خرد ( من ) و وجدا ن (دین ) فطری که به او بخشیده شده است ، می تواند مفاهیم این «هفت مقدس جاودانه» را آموخته و دریابد و درخود به پروراند ، تا با پیمودن گام به گام ، به عارف شدن نزدیک ترشده و با اهورامزدا خدای یکتا وبی همتا یکی گردد .
هردینی از سه بخش حقیقت ، طریقت و شریعت درست شده است . « حقیقت » دین زرتشتی در کتاب آسمانی زرتشتیان « گاتاها» که از اندیشه های اشوزرتشت است ، موجود می باشد که حقایق دینی و طریقت انسانی زیستن را به جهانیان آموزش میدهد . پیامبر ایرانی پس از پذیرش دینشان توسط مردم ، به تاسیس « انجمن مغان » پرداخت و طریقت وشریعت زرتشی زیستن را دراین انجمن بنیاد گذارد. امروزه نیز انجمن موبدان تهران تنها ارگان رسمی وقانونی اداره کننده امور مینوی ( دینی وفرهنگی ) جامعه زرتشتیان ایران بوده و موظف است که با تکیه بر اصول دین زرتشتی ( حقیقت دین) ، طریقت و شریعت کیش (مذهب ) زرتشتی را تفسیر وتعریف کرده ، چنانچه لازم بود به روز نماید.
در گاه شمار زرتشتی هرروز نامی ایزدی (ستودنی ) دارد که علاوه برروزشما ر ، تقویمی فرهنگی نیز می باشد . زرتشتیان می کوشند که در زندگی « انسانی بیاندیشند. ملی کار کنند و دینی (فرقه ) ای زندگی نمایند » ازاین رو در نماز روزمره خود که« پنج گاه» درروز انجام می شود ، همواره خواستار آن هستند که به مفاهیم ستودنی نام هرروز عمل کرده و ازاندیشه های مغایر آن باورها که دیوی (ناستودنی ) نامیده میشود ، دوری نماید . با نیکان و خوبان جهان همازور باشند واز دروگوندان (دروغ پرستان ) دوری نمایند و جز راستی نه جویند و جز نیکی نه پو یند و به گفته پیامبرشان گوش فراداده و « اززمره کسانی باشند که مردم را بسوی راستی و نیکی وجهان را بسوی پیشرفت وآبادانی رهنمون باشند.». امید است همگی ، شایستگی آنرا داشته باشیم که « تن » را سالم وپرتوان ، خرد ( من ) را دانا و پویا ، ووجدان (دین ) را هشیار وبیدار نگاه داریم . و درراه خدمت به مردم از هیچ کوششی دریغ نه نماییم
بیاری اهورامزدا . همازوربیم . همازور همااشو بیم
ایدون باد . ایدون ترج باد
موبد دکتراردشیرخورشیدیان (رییس انجمن موبدان تهران)
22 / فروردین / 1388
فرهنگ سرای ملل، بوستان قیطریه تهران

 

 
 
 
 
 

دین زرتشتی

جستجو

 
 

 

 
  تمام حقوق مادی و مینوی این تارنگار وابسته به انجمن موبدان تهران بوده
شایسته است كه اگر بخشی را استفاده می‌كنید، نام اين تارنگار را یاد آور شوید
مدیر تارنگار: رامین شهزادی‌ | برنامه نويس: بهرام كوشكی | نام یاری دهندگان
All rights reserved for Council of Tehran Mobeds ©2024
It is necessary to state the title of this site in case of using any parts
Moderator:Ramin Shahzadi | Developer:Bahram Kooshki |Teammate