انجمن موبدان

- برگ نخست
- درباره ما
- تاریخچه این انجمن
- موبدان بزرگ
- گات‌ها
- خرده اوستا
- سالنمای زرتشتی
- پرسش و پاسخ
- فرستادن پرسش
- پیام‌ها
- رویدادها
- آیین‌های زرتشتی
- دین دبیره
- تاریخ زرتشتیان
- آتشكده‌ها
- زیارتگاه‌ها
- نگارخانه
- واژه نامه
-کتابخانه
- پیك‌های انجمن
- تماس با ما
 
 

 

 
سخن اندیشه برانگیز
 
 

هر درمی و دیناری که امروز در این کار نیک و عمل خیر هزینه شده یا می‌شود ، پروردگار و امشاسپندان از گنجی که سود همیشگی آن فراوانی‌، گشایش‌، آبادی‌، نیکی و خوبی است به خیرات کننده باز خواهند داد‌– هرکسی که در یک روز هزار نفر مردم نیکوکار و پاکدل را خوراک دهد ، از این کار ایدون سبکبال و خرم و آسوده خاطر باشد.( اوستا: همازور دهمان)

 
 
 
 
 
به خشنودی اهورامزدا
 
باسپاس از گرامی سازمان فروهر و انجمن زرتشتیان تهرا ن وهمه کسانی که به برگزاری این روز خجسته «گرامی داشت روز پدر» درمکان کوشک ورجاوند یاری رسان شدند و درود وسپاس از شما بهدینان ارجمند که از راههای دور ونزدیک برای شرکت دراین جشن فرخنده حضور به هم رسانیده اید. وعرض خجسته باد به همه « پدران گرامی » دراین مجلس باشکوه . وهمه پدران نیک رفتار سراسر گیتی .
جشن شهریورگان و روز پدر خجسته باد
دردین زرتشتی همه انسانها بسته به درجه پارسایی ، به یک نسبت میتوانند، سپندینه ( پاک وسازنده ) باشند وکسی را برکسی دیگر برتری نبوده و نیست . ازسویی دیگر هربهدین «خویشکاری » دارد که درطی زندگی به گسترش راستی ها و استقرار نیکی ها درجهان کوشش نماید و « سپنته من وار » راستی جویان را پشتیبان و با نیک اندیشان جهان همازور باشد. برپایه این دواصل دین ، بین مازرتشتیان رسم نبوده ونیست که سال را با نام کسی آغاز کنیم، یا روزی که برای بزرگداشت پدر یا مادر یا هر مناسبت سپندینه دیگری نام گذاری می شود ، به مناسبت زایش یا درگذشت بزرگی انتخاب نماییم . بلکه همواره نام ایزدی (ستودنی ) یکی از روزهای ماه ، برای نامگذاری روزهای به یاد ماندنی برگزیده میشده است . زرتشتیان زمان را یک پارچه نمی بینند و جدا جدایا گاه به گاه (فرصت ) میدانند . ازاین دیدگاه «گاه شمار زرتشتیان» به «گاه» اهمیت بسیار میدهد وازاینرو سرودهای سپندینه اوستا با «سرایش »همراه است . نوازنده موسیقی نیز هر«گاه» را فرصتی میداند که « نتی» را بنوازد یا با« سکوت به جا وبه اندازه » برزیبایی و شکوه و تاثیر سرود و نغمه بیافزاید . این گاه شماربه مردم می آموزد که درزندگی از هر «گاه» بهره برده، موسیقی زندگی خود رابه زیباترین شکل و با با شکوه ترین آوا ، به بارنشانند. گاه شمار زرتشتیان دارای 12 ماه سی روزه و یک گاه 5 روزه است که هرروز آن به نامی ستودنی( ایزدی ) اختصاص یافته ، و هر روز به پنج گاه کاملا طبیعی بخش شده وزرتشتی با نام و یاد خدا وسرودن سرودهای سپندینه اوستا ، تلاش روزانه خود را آغاز میکند و درتمام شبانه روز کوشش دارد که با مفاهیم ایزدی آنروز همگام و با مفاهیم ضد آنروز که «دیوی » خوانده میشود، به مبارزه پردازد : روز اردیبهشت باراستی همساز و بادیو دروغ نبرد کند. روز وهومن، نیک منشی پیشه کرده و با دیو بدمنشی می ستیزد وهمین گونه الی آخر. براین پایه ،گاه شمار زرتشتی علاوه براینکه همانند دیگرتقویمهای جهان ،روز شماراست . روش انسانی زیستن و به تعالی رسیدن را نیز یاد آور میشود و درنتیجه یک تقویم فرهنگی انسان ساز استکه چنانچه به مفاد آن عمل شود ، راستی ونیکی به بار می نشاند.
ازآنجا که نام ماه های این گاه شمارفرهنگی ،از بین نام های سپندینه روزها انتخاب شده است . هرروز ماه که با نام ماه برابرشود ، زرتشتیان به مناسبتی ستودنی تر ،جشن میگیرند . تقریبا هردو ماه یکبار به مدت پنج روز مراسم «گاهانبار خوانی» را به انجام میرسانند و در شش چهره درسال به دیگران بسته به توان مادی ومینوی خویش، « بار»میدهند. روزنخست تیرگان به یاد شهدای جنگ با تورانیان و اورمزد واسفندماه به یاد شهدای حمله تازیان ، «پرسه همگانی» برگزار میکند. روز اورمزد وفروردین ماه را آغاز سال ملی وجشن زایش اشوزرتشت را نوروز بزرگ ، ویژه زرتشتیان می شناسند. سیزده بدر ،روز تیرایزد وفرودین ، روز گرامی داشت طبیعت ، به دشت وصحرا میزنند. روز نوزدهم فروردین (فرودک ) را روز هماروانان وفروهران و بیاد روان وفروهر جوانمردان و پارسایان شهدای تاریخ پرافتخار ایران ، به آرامگاه میرود.جشن اردیبهشت گان ،روز بزرگداشت اشویی (راستی وپاکی وعشق اهورایی ) است که آتش مقدس نماد آنست ، دراین روز موبد ودهموبد به جمع کردن 16آتش صنوف گوناگون درشهر می پرداختند و بهدینان به آتشکده ها رفته و «اشویی » را گرامی میدارند .روز سروش ایزد از ماه اردیبهشت روز حمایت از پرندگان است .جشن خردادگان روز گرامی داشت دانش وخرد و جشن تیرگان روز مراسم زیبای آبریزان وبزرگداشت عظمت فرهنگ آرش کمانگیر است ، بهدینان نخی هفت رنگ به دست می بندند که در روز باد ایزد ازدست باز کرده و به باد می سپارند. جشن امردادگان ، روز گل وگیاه است . جشن شهریورگان ، روز شهریاری برخویش وتسلط برنفس «روز پدر» بهدینان است . جشن مهرگان روز «عشق » است ،عشقی که با مهر راستین همراه بوده و باپیمان هم پیمان است . جشن آبانگان روز گرامی داشت آب . جشن آذرگان روزگرامی داشت آتش مادی است . جشن دیگان درماه دی چهارروز است :شب یلدا شب جشن دی به آدر است . دی به دین روز بزرگداشت دین یا وجدان است که بزرگترین نعمتی است که خداوند به بشر بخشیده و ماموریت پیامبران بیدار کردن این بخش ازقابلیت کم نظیر بشر بوده است . دی به مهر روز گرامی داشت مهر وفروتنی است . دی به آذر روز درک وگرامی داشت آتش های مینوی است . روز بهمن از ماه بهمن وجشن بهمنگان نزد ایرانیان روز حمایت از حیوانات نامگذاری شده که مورد پذیرش انجمن موبدان نیز میباشد. روزمهر از ماه بهمن ،جشن سده ، روزگرامی داشت کشف آتش که یکی ازمهمترین و بزرگترین و کارسازترین کشفیات بشر است ،می باشد . جشن اسپندگان ، روز گرامی داشت مقام مادر وبزرگداشت زن است. روز رام ایزد و اسفندماه روز درختکاری است. و پنج روز آخرسال یا گاه گاتابیو ، روز هایی برای رسیدگی اندیشمندانه به کارهای انجام گرفته در سالی که گذشت و درس گرفتن از برای سال آینده و شرکت در گاهانبار همس پس میدیوم گا ه و خانه تکانی راستین درون وبرون است .
موضوع انتخاب برخی از روزهای برگزیده براساس باورهای دین سپندینه زرتشتی در انجمن موبدان تهران ، اززمانی آغاز گردید که ازسوی گرامی شهرداری تهران وچند NGo روز26 دیماه (جشن بهمگان) برای روز حمایت از حیوانات و برای روزحمایت ازپرندگان روز 15 اردیبهشت را انتخاب شده بود و نوشته بودند که جوانان ایرانی بشدت روز والنتین را علاقه مند هستند که روز عشق بدانند وبرخی جشن اسفندگان را روز عشق معرفی می نمایند و از انجمن موبدان تهران که تنها مرجع مینوی (دینی وفرهنگی )، عرفی ورسمی وقانونی جامعه زرتشتیان ا یران می باشد، درخواست کرده بودند که دراین چند مورد نظررسمی را اعلام و ارسال دارد . انجمن موبدان بنا برتکلیف دینی ووظیفه قانونی، به پژوهش پرداخت و باتوجه به اصول باورها وفرهنگ زرتشتی، پس ازمدتی ، پاسخ کارشناسی ورسمی تهیه و دراختیارخواستاران وپژوهشگران قرار داد .
دردین زرتشتی ، ایزد سروش ، پیام رسان شناخته شده و خروس نماد زمینی آنست .دراوستای برساد ، هر امشاسپند که ازفروزه های جاودانه اهورامزدا میباشند با چند ایزد (ستودنی های مینوی ) همکار شناخته شده اند که میخوانیم « به خشنودی مینوی اردیبهشت بلندو آدر وسروش وورهرام » بنابراین دلیل ،بسیاردقیق وکارشناسی ، روز سروش ازماه اردیبهشت که برابر روز 16 اردیبهشت تقویم رسمی خورشیدی است ، روز پرندگان تایید و معرفی شد. درمورد روز مادر و زن نیز از دوران باستان روز سپندارمزد از ماه اسفند(جشن اسفندگان ) را روز زن ومادر اعلام کرده و به روز مزد گیران معروف بود ه که بانوان گرامی دراین روز به تخت می نشینند و کارهای منزل را مرد ان خانواده انجام میدهند و مقام مادر وزن را گرامی داشته میشود . وازآنجا که عشق به مردان محدود نمیشود وبانوان گرامی نیز به شوهر وفرزند وخانواده عشق می ورزند وازهمه بالاتر «مهر وعشق » مفهومی بسیارگسترده تروفراتر از عشق زمینی دارد. وعشق به اهورامزدا ، به راستی و نیکی ،عشق به محیط زیست و دیگر مردمان جهان ،عشق به میهن و همه هستی هم، جزیی ازواژه عشق ایرانی که برخواسته از واژه «اشا» شناخته میشود و درفرهنگ زرتشتی لازمست با عهد وپیمان همراه و از«مهرودروج » به دور باشد، میباشد .ازاینرو ، تصویب شد که باید اجازه داد که جشن اسفندگان روز گرامی داشت مقام مادر وبزرگداشت زن باقی بماند و جشن مهرگان یعنی روز مهر از ماه مهر که دهم مهر تقویم ملی است « روزعشق» ایرانیان معرفی واعلام گردید. مورد دیگر جشن بهمنگان بود که درتقویم ایرانی روز حمایت از حیوانات شناخته شده است که چون دردین زرتشتی امشاسپند بهمن موکل حیوانات میباشد، نامگذاری این روز ، کاملا مناسب فرهنگ ، شناخته شد واعلام گردید. دراینجا تنها برسر روز پدر مشکل بسیار مهمی پیش آمد؟ چرا که آنگونه که پژوهش شد ،ظاهرا روز پدر در فرهنگ زرتشتی وجود نداشته وتنها چندسالی پیش ، جشن بهمنگان روز پدر زرتشتیان معرفی شده و کم وبیش برگزار می گردیده است ، که انتخاب روز حیوانا ت ، دراین روزسپندینه، بسیار درست ومنطقی مینمود و شایسته نبود که جشن بهمنگان هم روز حیوانات باشد وهم روز پدر ،ازاینرو انجمن موبدان پس از مدتی پژوهش ومشورت ، روز شهریوراز ماه شهریور یا جشن شهریورگان را روز پد رانتخاب واعلام نمود. چرا که همانگونه که روزمادر با امشاسپند سپندارمزد که نماد مهرورزی وازخود گذشتگی که بیشتر ویژه بانوان است ، متناسب میباشد، روز شهریور امشاسپند نیز که به مفهوم شهریاری برخویش و تسلط برنفس و ازویژگیهای مردان غیرتمند و باهمت و بافرهنگ میباشد، برای روز پدر مناسب تر تشخیص وتصویب و اعلا م گردید. برهمه ما بهدینان شایسته است که این چهار روزعزیز دیگر در گاه شمار زرتشتی را نیز همواره به یاد بسپاریم و کوشش کنیم که «روز پرندگان« ،« روز پدر» ، «روزعشق » و « روز حیوانات » را نیز گرامی داشته و به شایستگی به تکالیف دینی وفرهنگی و خویشکاری انسانی خویش عمل نماییم .
ازانجمن ها وسازمان ها وانتشارات زرتشتیان سراسر کشور ، درخواست داریم که گاه شمار سال دیگر، را با مشورت با انجمن موبدان تهران هماهنگ کنند . و از همگی شما باشندگان گرامی وبهدینان ارجمندنیز درخواست داریم که هرگونه انتقاد و پیشنهادی درمورد نه تنها این چهارروز انتخاب شده ، که درمورد روزهای دیگر که دربخش نخست به آگاهی رسید، دارید . حداکثر تا تاریخ آخر مهرماه امسال به انجمن موبدان تهران کتبا اعلام دارید .که مانند همهیشه تاریخ ،این هم اندیشی مسئولا نه بین دین باوران ودین یاوران بهدین با انجمن موبدان ، موجب همازوری بیشتر و شناخت بهتر راستی ها و بهبود مدیریت مینوی جامعه ، خواهدشد . بی صبرانه چشم به راه دیدگاههای کارشناسی شما هستیم . مهر افزون . راستی پیروز .
 
ایدون باد . ایدون ترج باد
موبد دکتراردشیرخورشیدیان( رییس انجمن موبدان تهران)
کوشک روانشاد دکتر ورجاوند تهران
شهریور ا مشاسپند وشهریور ماه 3747 دینی زرتشتی
30 /ا مرداد/ 88 هجری خورشیدی
بزرگداشت همگانی روزپد ر زرتشتیان
 
 
 
 
 

دین زرتشتی

جستجو

 
 

 

 
  تمام حقوق مادی و مینوی این تارنگار وابسته به انجمن موبدان تهران بوده
شایسته است كه اگر بخشی را استفاده می‌كنید، نام اين تارنگار را یاد آور شوید
مدیر تارنگار: رامین شهزادی‌ | برنامه نويس: بهرام كوشكی | نام یاری دهندگان
All rights reserved for Council of Tehran Mobeds ©2024
It is necessary to state the title of this site in case of using any parts
Moderator:Ramin Shahzadi | Developer:Bahram Kooshki |Teammate