انجمن موبدان

- برگ نخست
- درباره ما
- تاریخچه این انجمن
- موبدان بزرگ
- گات‌ها
- خرده اوستا
- سالنمای زرتشتی
- پرسش و پاسخ
- فرستادن پرسش
- پیام‌ها
- رویدادها
- آیین‌های زرتشتی
- دین دبیره
- تاریخ زرتشتیان
- آتشكده‌ها
- زیارتگاه‌ها
- نگارخانه
- واژه نامه
-کتابخانه
- پیك‌های انجمن
- تماس با ما
 
 

 

 
سخن اندیشه برانگیز
 
 

دادار اورمزد را بر توانايی و زور و نیرو و شگفت کاری به یگانگی می‌شناسیم. برای آن بزرگترین (‌خداوند‌) ستایش و نیایش پر از آفرین ما افزون باد. به تن ما و شما و همه فیروزگران همیشه بخشایشگر افزونی کناد – همیشه شادی بیفزاید‌– بلندی و بالندگی اورنگ برافرازد‌– هر اندازه رامش می افزاید‌، افزایندگیش فرخنده باشد‌– بالاترین جای همیشه روشن (‌بهشت‌) همواره بهره شما شما باشد‌– همیشه در این خانه بهدینان فزون خرمی ، رامش و شادی ، تن آسائی و اندیشه راحت و روان شاد و فرخ پایا باشد . از آسمان فراوان ببارد از زمین فراوان بروید و مردم نیکوکار و راد از آن بهره گیرند .( اوستا: همازور دهمان)

 
 
 
 
 
پیام انجمن موبدان تهران به « انجمن خیریه پزشکان زرتشتی» به مناسبت زادروز پزشک نامدار ایرانی ابوعلی سینا و روز پزشک

ای برادر تو همه اندیشه‌ای، مابقی تو استخوان و ریشه‌ای
 
ابو علی سینا
ابوعلی سینا در شهر رویش و بالش اندیشه‌های اشوزرتشت، « بلخ» زاده شد و پس از پژوهش در اندیشه‌ی ایران باستان نزد موبدان آتشکده شهر ری و آشنا شدن با فلسفه ایران کهن و مکاتب پزشکی به ویژه روش‌های درمانی که « مانتره بئیشه‌زو» یا «مانتره پزشکی» نامیده میشد، تحولی ژرف در درون این مرد بزرگ پدیدار گشت. کوشش و پژوهش و اندیشمندی این فرزانه فرهیخته در رشته پزشکی و فلسفه که مجموعا «حکمت» خوانده می‌شد، به اندازه‌ا‌‌‌ی کارساز افتاد، که بسیاری از بیمارانی را که از نقاط دور و نزدیک به او مراجعه مینمودند بهبودی بخشید و ایرانیان به این مرد بزرگ فرنام «سینا» دادند.

آن گونه که در اوستا آمده و ایرانیان باور دارند، مکتب پزشکی «سَئنا مرغَه» از باستانیترین مکاتب پزشکی سرزمین «ایران» است که نخستین پزشک آریایی به نام «تریتا=treata» بنیانگذار آن بوده است. «تریتا» این پزشک عالی قدر اسطوره‌ای ایران ، نخستین پزشکی است که عمل «رستم زایی» را بنیاد نهاد. که فردوسی نامدار این فرنام را به«سیمرغ » تبدیل کرد. امیدواریم از نخستین کار انجمن خیریه پزشکان زرتشتی ، پس از انتخابات و رسمیت یافتن، جا انداختن نام راستین « رستم زایی» به جای واژه «عمل سزارین» غیرایرانی باشد.
جالب است بدانیم که ابوعلی سینا، پس ازسال ها پژوهش وتجربه ، بر این باور رسید که چون وجود انسان براساس قانونی دقیق کار می کند ، برای درمان دردهای فیزیکی بیماران نیز بایستی براساس شناخت قوانین طبیعت و بکاربستن تدابیری قانون‌مند به درمان پرداخت . درحالی که روان و اندیشه آدمی بسیار پیچیده تر کار می کند و چون بسته به زمان و مکان و شرائط روز، گوناگونی بسیاری را می تواند درپی داشته باشد، قانون ثابت وهمیشگی را نمیتوان برای آن متصور شد.
از این رو کتاب پزشکی خود را « قانون » و نوشتارهای فلسفی خویش را « شفا » نام گذاری کرده است ، که بنیادی شد برای آیندگان همچون عطار و سهروردی و دیگر اندیشمندان ایرانی که حکمت خسروانی و فرهنگ اشراق را برپایه خرد ، شناسایی و پی ریزی کردند و مبنای پا برجایی زبان و فرهنگ ایرانی شد.
روز پزشک بر همه پزشکان «خردورز» و «وجدان پرور» خجسته باد.
انجمن موبدان تهران
 
 
 
 
 

دین زرتشتی

جستجو

 
 

 

 
  تمام حقوق مادی و مینوی این تارنگار وابسته به انجمن موبدان تهران بوده
شایسته است كه اگر بخشی را استفاده می‌كنید، نام اين تارنگار را یاد آور شوید
مدیر تارنگار: رامین شهزادی‌ | برنامه نويس: بهرام كوشكی | نام یاری دهندگان
All rights reserved for Council of Tehran Mobeds ©2024
It is necessary to state the title of this site in case of using any parts
Moderator:Ramin Shahzadi | Developer:Bahram Kooshki |Teammate